Att vara kund hos Särnmark innebär att det är du som bestämmer, så länge det följer de lagar och regler som gäller. Vår uppgift är att få din assistans att fungera precis så som du vill att den ska fungera. Här har vi samlat de vanligaste frågorna om hur det är att vara kund hos Särnmark.
Här besvarar vi dina eventuella frågor
Ja, givetvis! Många av våra kunder bor utanför Stockholm. Vi har kontor i Stockholm, Gävle, Malmö, Karlstad, Linköping, Visby, Kinna, Uddevalla och Uppsala. Vi erbjuder vår personliga assistans över hela Sverige.
Det går nästan säkert att ordna! Hör av dig till oss med information om var i Sverige du befinner dig och vad du vill ha hjälp med.
Det beror på vad du önskar. Vi rekryterar därefter personliga assistenter som matchar det, oavsett om svenska, engelska eller arabiska är viktigast för dig.
Ja, absolut! Vi erbjuder flera modeller för assistans, en av dem passar säkert din bror. Låt oss veta om han behöver hjälp med att ansöka om personlig assistans.
Ja, naturligtvis. En bra relation är grunden till ett fungerande samarbete och en personlig assistans. Men ibland kan det vara svårt att ta detta direkt med sin kundansvarig.
Varje år har vi sommar- och julfester. Många kunder passar då på att ta med alla sina assistenter. Under året bjuder vi även in till intressanta föreläsningar, utbildningar och temadagar där du också kan träffa många av våra andra kunder.
Absolut. Som anhörig till en person som får personlig assistans via Särnmark brukar det gå att få kontakt med andra anhöriga i samma situation som du. Varje år har vi exempelvis sommar- och julfester då många kunder väljer att bjuda med sina anhöriga. Våra föreläsningar och temadagar är också bra tillfällen att träffas. Fråga din kundansvarig för mer information eller håll utkik på sidan där vi publicerar våra inplanerade aktiviteter.
Absolut. Våra kunder får en egen jurist som kostnadsfritt hjälper dig som kund med frågor gällande personlig assistans. Har du inte ett beslut idag och önskar juridisk rådgivning inför ansökan och under ansökningsprocessen hjälper vi gärna till. Vi kan exempelvis göra en preliminär bedömning av din rätt till assistans och därefter företräda dig i kontakt med myndigheter under ansökningsprocessen.
Ledsagar- & avlösarservice beviljas som en enskild insats med kommunen som huvudman.
Det främsta syftet med ledsagning är att bryta det utanförskap och den sociala isolering som personer med funktionsnedsättning riskerar att hamna i. Beslutet om ledsagning innebär att man har tillgång till en ledsagare ett visst antal timmar per vecka. Under dessa timmar ska ledsagaren och den enskilde genomföra aktiviteter som bidrar till ett mer aktivt liv utanför hemmet, som att till exempel gå på bio eller konsert.
Avlösarservice riktar sig till dig som ger stöd och service till en närstående i hemmet. Med avlösning har du möjlighet att lämna över omvårdnaden till en annan person som tillfälligt tar över ditt ansvar.
Ja. Beroende på vilken kundmodell du har hos Särnmark kan vi sköta din rekrytering av personliga assistenter helt eller delvis. Vi lyssnar självklart på dina önskemål och anpassar rekryteringsannonserna där specifika språkkunskaper kan vara ett av kriterierna.
Ja, Särnmark har utbildningar för personliga assistenter, bland annat vår assistentutbildning och medarbetsledarutbildning. Mer information om utbildningarna finns under fliken "Jobba hos oss".