“Kunden är i centrum och har alltid rätt”. Det är den som får personlig assistans som är vår kund och visst stämmer de gamla sanningarna om god kundvård även för oss på Särnmark. Men föräldrar, syskon eller nära anhöriga får aldrig glömmas bort för vi vet att ni ofta har kunskap och erfarenheter som är viktiga för att den personliga assistansen ska fungera så bra som möjligt. Här går vi igenom några av de vanligaste frågorna vi brukar få.
Att vara anhörig till någon med behov av personlig assistans innebär ofta en livslång roll fylld av både kärlek och ansvar. På Särnmark förstår vi denna komplexitet och betydelsen som en nära relation kan ge i assistansuppdraget. Vi vet att anhöriga spelar en central roll för att skapa kontinuitet och trygghet, något som är ovärderligt för den som får assistans. Med lång erfarenhet ser vi att insatser från nära och kära gör en verklig skillnad, oavsett om det är i rollen som nära anhörig eller som personlig assistans.
Idag består cirka en femtedel av Sveriges personliga assistenter (omkring 100 000 personer) av anhöriga. Vi brukar säga att den personliga assistansen i Sverige skulle stanna om det inte var för de anhöriga, så er betydelse går inte att underskatta.
Att vara anhörig och arbeta som personlig assistent kan dock innebära utmaningar också, och vi på Särnmark vill finnas där för att stötta hela familjen. Vårt team erbjuder allt från praktiska verktyg och utbildningar till möjligheten att i största möjliga mån anpassa assistansen efter varje enskild familjs behov. Givetvis är det assistansanvändaren som är vår kund men vi arbetar såklart nära de anhöriga för att säkerställa att både assistent och assistansanvändaren får rätt stöd och förutsättningar för en långsiktigt trygg och hållbar personlig assistans och familjesituation.
Har du några frågor eller funderingar får du gärna höra av dig till någon av våra informatörer, på kontakt@sarnmark.se eller 010-498 99 90
Här samlar vi historier från personer som, tack vare sin assistans, kunnat skapa det liv de själva vill leva.
Mycket nöjda kunder hos Särnmark, enligt oberoende undersökning
Ja. Personliga assistenter hos Särnmark omfattas av kollektivavtalet för personligassistans som är tecknat mellan arbetsgivarorganisationen Vårdföretagarna ochfackförbundet Kommunal.
Assistans är ett komplext ämne, som kräver stor kunskap och erfarenhet inom området. Frågorna kring personlig assistans är allt annat än enkla. Så har du allmänna funderingar kring hur personlig assistans fungerar eller frågor kring din assistansansökan, kan du alltid kontakta oss.
Ja. Personliga assistenter hos Särnmark omfattas av kollektivavtalet för personlig assistans som är tecknat mellan arbetsgivarorganisationen Vårdföretagarna och fackförbundet Kommunal.
Ja, Särnmark har utbildningar för personliga assistenter, bland annat vår assistentutbildning och medarbetsledarutbildning. Mer information om utbildningarna finns under fliken "Jobba hos oss".
Ja, ob-ersättning och andra anställningsvillkor regleras i kollektivavtalet mellan Vårdföretagarna och Kommunal.
Ja. Personliga assistenter omfattas av flera kollektivavtalade AFA-försäkringar, till exempel avtalspension SAF-LO. Detta framgår av kollektivavtalet för personlig assistans mellan Vårdföretagarna och Kommunal.
Absolut. Som anhörig till en person som får personlig assistans via Särnmark brukar det gå att få kontakt med andra anhöriga i samma situation som du. Varje år har vi exempelvis sommar- och julfester då många kunder väljer att bjuda med sina anhöriga. Våra föreläsningar och temadagar är också bra tillfällen att träffas. Fråga din kundansvarig för mer information eller håll utkik på sidan där vi publicerar våra inplanerade aktiviteter.
Det går inte att svara på hur lång handläggningstid olika myndigheter har, men räkna med att det tar några månader från att ansökan är inskickad till att ett beslut har kommit.
Ta gärna kontakt med flera olika assistansbolag först för att du ska kunna jämföra dem ordentligt. Lyssna såklart också på rekommendationer och tips på assistansbolag från andra som har personlig assistans. Sedan kommer det assistansbolag du väljer hjälpa dig med själva bytet. Det går givetvis bra att höra av sig till oss för råd om assistans oavsett om du överväger att byta assistansbolag nu eller någon gång i framtiden.
Ja, givetvis! Många av våra kunder bor utanför Stockholm. Vi har kontor i Stockholm, Gävle, Malmö, Karlstad, Linköping, Visby, Kinna, Uddevalla och Uppsala. Vi erbjuder vår personliga assistans över hela Sverige.
Personlig assistans bekostas av offentliga medel, inte av dig personligen.
Det finns KY-utbildningar för personliga assistenter men det är inget krav för att arbeta som personlig assistent på Särnmark. För att säkerställa hög kvalitet har Särnmark egna utbildningar för personliga assistenter, bland annat assistentutbildning steg 1 och medarbetsledarutbildning. Mer information om utbildningarna finns på hemsidan under fliken "Jobba här".
På Försäkringskassans hemsida kan du läsa vad timbeloppet för assistansersättningen har varit från och med 1994, fram till idag. Timbeloppet fastställs av regeringen varje år.
Absolut. Våra kunder får en egen jurist som kostnadsfritt hjälper dig som kund med frågor gällande personlig assistans. Har du inte ett beslut idag och önskar juridisk rådgivning inför ansökan och under ansökningsprocessen hjälper vi gärna till. Vi kan exempelvis göra en preliminär bedömning av din rätt till assistans och därefter företräda dig i kontakt med myndigheter under ansökningsprocessen.
Kommunerna är den myndighet som beviljar ett särskilt parkeringstillstånd. De grundar sitt beslut på om du har ett varaktigt funktionshinder som innebär att du har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand.
Ja. Beroende på vilken kundmodell du har hos Särnmark kan vi sköta din rekrytering av personliga assistenter helt eller delvis. Vi lyssnar självklart på dina önskemål och anpassar rekryteringsannonserna där specifika språkkunskaper kan vara ett av kriterierna.
Det går nästan säkert att ordna! Hör av dig till oss med information om var i Sverige du befinner dig och vad du vill ha hjälp med.
Ja och nej. Om din dotter är under 18 år så har du full rätt att påverka vilka personer som anställs. Om din dotter är myndig, det vill säga över 18 år, ligger beslutet ytterst hos henne. Däremot rekommenderar vi att du och din dotter diskuterar vilka personer som ska anställas, exempelvis tillsammans med er kundansvarig.
Ja, naturligtvis. En bra relation är grunden till ett fungerande samarbete och en personlig assistans. Men ibland kan det vara svårt att ta detta direkt med sin kundansvarig.
Ja, vårdbidraget kan påverkas vid utökad assistans. Man är då skyldig att meddela Försäkringskassan detta så snart som möjligt.
Ditt uppdrag är att stödja en annan person genom att bevaka dennes ekonomiska, juridiska och personliga intressen. Det är vanligt att känna att ett jobb som god man eller förvaltare är väldigt givande. Vad exakt det omfattar ser olika ut beroende på vilket hjälpbehov personen som behöver stöd har.
Särnmark är anslutet till Vårdföretagarnas avtal med Kommunal. Lönen för en personlig assistent sätts individuellt och beror på en rad faktorer, exempelvis tidigare erfarenhet.
Det beror på den du arbetar för. Men de flesta uppskattar lyhördhet. Att du ska märka när du behövs och kunna hålla dig i bakgrunden när behovet av dig inte finns.
Det är ofta en möjlighet. Cirka 20 procent av Sveriges personliga assistenter är anhöriga.
Rätten till personlig assistans är samma oavsett var i Sverige du bor, men kommunerna kan göra olika bedömningar av hjälpbehoven. Försäkringskassans bedömningar skiljer sig inte åt oavsett var du bor.
Med personlig assistans enligt 9 § 2 LSS avses personligt utformat stöd som ges av ett begränsat antal personer åt den som på grund av stora och varaktiga funktionshinder behöver hjälp med ett eller flera grundläggande behov. De grundläggande behoven är:
1. Andning
2. personlig hygien
3. måltider
4. av och påklädning
5. kommunikation med andra
6. stöd för att förebygga skada vid en psykisk funktionsnedsättning
7. stöd som behöver ges löpande på grund av ett medicinskt tillstånd.
Det är inte alla delar av punkt 2-5 som räknas som grundläggande behov.
Den person som har behov av hjälp med kvalificerad aktivering och motivering för att själv tillgodose punkt 2-4 kan även få tid för kvalificerade aktiverings- och motiveringsinsatser som grundläggande behov.
Den som har behov av personlig assistans för sina grundläggande behov i tillräckligt stor omfattning har även rätt till insats enligt 9 § 2 LSS för andra personliga behov om behoven inte tillgodoses på annat sätt.
En personlig assistent är en möjliggörare i vardagen. Det kan exempelvis innebära att man assisterar vid av- och påklädning, måltider och kommunikation med andra människor. I praktiken hjälper du en person med funktionsnedsättning att kunna leva just det liv han eller hon vill leva.
Du kan ofta ta med din personliga assistans utomlands men det beror på en rad olika omständigheter. Hör alltid av dig till ditt assistansbolag innan du bokar resa för att säkerställa att du kan ta med din assistans, vare sig det gäller en kortare resa eller en längre vistelse utomlands.
För att få personlig assistans behöver hjälpbehoven avseende grundläggande behov vara i tillräckligt stor omfattning – 20 timmar per vecka för att få assistansersättning från Försäkringskassan eller ungefär 7 timmar per vecka för att få personlig assistans från kommunen. Personen ska också omfattas av lagen om stöd och service (LSS), inte ha fyllt 66 år och vara försäkrad i Sverige.
Det beror på vad du önskar. Vi rekryterar därefter personliga assistenter som matchar det, oavsett om svenska, engelska eller arabiska är viktigast för dig.
LSS ger personer med funktionsnedsättning möjlighet att leva som andra medborgare i det svenska samhället. Det gör den genom att ge rätt till olika former av stöd och särskild service.Särnmark erbjuder personlig assistans samt ledsagar-och avlösarservice till kunder i Stockholm. I övriga landet erbjuder vi personlig assistans.
Vanligtvis behövs ingen utbildning för att arbeta som personlig assistent. Vilka kvalifikationer som krävs och vad som är meriterande beror på kundens behov och önskemål.
Jag heter Lars och arbetar som informatör på Särnmark. Jag svarar gärna på dina frågor om personlig assistans. Skulle jag inte sitta vid datorn just nu, återkommer jag eller en av mina kollegor snart till dig.