Anhörig och personlig assistans

“Kunden är i centrum och har alltid rätt”. Det är den som får personlig assistans som är vår kund och visst stämmer de gamla sanningarna om god kundvård även för oss på Särnmark. Men föräldrar, syskon eller nära anhöriga får aldrig glömmas bort för vi vet att ni ofta har kunskap och erfarenheter som är viktiga för att den personliga assistansen ska fungera så bra som möjligt. Här går vi igenom några av de vanligaste frågorna vi brukar få.

Att vara anhörig till någon med behov av personlig assistans innebär ofta en livslång roll fylld av både kärlek och ansvar. På Särnmark förstår vi denna komplexitet och betydelsen som en nära relation kan ge i assistansuppdraget. Vi vet att anhöriga spelar en central roll för att skapa kontinuitet och trygghet, något som är ovärderligt för den som får assistans. Med lång erfarenhet ser vi att insatser från nära och kära gör en verklig skillnad, oavsett om det är i rollen som nära anhörig eller som personlig assistans.

Idag består cirka en femtedel av Sveriges personliga assistenter (omkring 100 000 personer) av anhöriga. Vi brukar säga att den personliga assistansen i Sverige skulle stanna om det inte var för de anhöriga, så er betydelse går inte att underskatta.

Att vara anhörig och arbeta som personlig assistent kan dock innebära utmaningar också, och vi på Särnmark vill finnas där för att stötta hela familjen. Vårt team erbjuder allt från praktiska verktyg och utbildningar till möjligheten att i största möjliga mån anpassa assistansen efter varje enskild familjs behov. Givetvis är det assistansanvändaren som är vår kund men vi arbetar såklart nära de anhöriga för att säkerställa att både assistent och assistansanvändaren får rätt stöd och förutsättningar för en långsiktigt trygg och hållbar personlig assistans och familjesituation.

Har du några frågor eller funderingar får du gärna höra av dig till någon av våra informatörer, på kontakt@sarnmark.se eller 010-498 99 90

Våra vardagsberättelser

Våra kunder berättar

Här samlar vi historier från personer som, tack vare sin assistans, kunnat skapa det liv de själva vill leva.

Kundundersökningar hos Särnmark

Höga snitt i oberoende undersökning

Mycket nöjda kunder hos Särnmark, enligt oberoende undersökning

Vanligt förekommande frågor

Vad kan jag hjälpa till med?

Jag heter Lars och arbetar som informatör på Särnmark. Jag svarar gärna på dina frågor om personlig assistans. Skulle jag inte sitta vid datorn just nu, återkommer jag eller en av mina kollegor snart till dig.

Kontakta oss

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort. Du kan också ringa oss direkt på 010-498 99 90 eller maila till kontakt@sarnmark.se.

Söker du jobb hos oss? Besök gärna sidan för våra Lediga tjänster.

Tack!


Vi har tagit emot ditt meddelande och svarar så snart vi kan.
Någonting gick fel när formuläret skickades. Testa igen eller maila till kontakt@sarnmark.se