Ansöka om personlig assistans

Att ansöka om personlig assistans kan kännas överväldigande, men genom att förstå processen och vad som krävs kan du öka dina chanser att få den hjälp du behöver. Här är de viktigaste stegen och tipsen för att komma igång. Givetvis kan ett assistansbolag med lång erfarenhet och kunniga jurister hjälpa dig och underlätta processen.

Ansöka om personlig assistans 2025– Komplett guide & hjälp

Att ansöka om personlig assistans kan upplevas som komplicerat, speciellt om det är första gången. Här hjälper vi dig steg för steg genom processen och förklarar vad du behöver tänka på för att lyckas med din ansökan om personlig assistans. Våra jurister på assistansbolaget Särnmark finns tillgängliga för att hjälpa dig genom hela processen om du vill ha råd och stöd.

Vad är personlig assistans?

Personlig assistans är ett individuellt utformat stöd för personer med stora och varaktiga funktionsnedsättningar. Syftet är att ge dig möjlighet till ett självständigt liv och kontroll över din egen vardag. Personlig assistans beviljas av Försäkringskassan eller din hemkommun beroende på omfattningen av dina behov.

Läs mer om personlig assistans på Särnmark


Vem kan få personlig assistans?

För att ha rätt till personlig assistans måste dina hjälpbehov uppfylla vissa kriterier. Så kallade "grundläggande behov" inkluderar:

  • Andning
  • Personlig hygien
  • Äta
  • Klä på och av sig
  • Förebyggande stöd på grund av en psykisk funktionsnedsättning
  • Löpande stöd på grund av ett medicinskt tillstånd
       

Även kvalificerade aktiverings- och motiveringsinsatser som en person med psykisk funktionsnedsättning behöver för att själv klara att sköta sin personliga hygien, äta, klä av och på sig eller kommunicera med andra kan beaktas som en del av hjälpen med det grundläggande behovet.

Om dina grundläggande behov överstiger 20 timmar per vecka, ska ansökan göras till Försäkringskassan. Om dina behov är mindre omfattande, kan du ansöka om personlig assistans från kommunen.

Vilka intyg behövs för att ansöka om personlig assistans?

För att din ansökan om personlig assistans ska kunna bedömas korrekt behöver du bifoga:

  1. Läkarintyg: Ett läkarutlåtande som beskriver din funktionsnedsättning och de hjälpbehov som följer. Be din läkare fylla i Försäkringskassans blankett 7805. Den hittar du här (pdf)
  2. ADL-bedömning: Genomförs av en arbetsterapeut som observerar din förmåga att klara dagliga aktiviteter.
  3. Övriga intyg: Detta kan vara psykologutlåtanden eller utlåtanden från skola, korttidshem eller daglig verksamhet om det är relevant.

Behöver du hjälp med att säkerställa att du får rätt intyg korrekt ifyllda? Våra jurister på assistansbolaget Särnmark kan hjälpa dig! Hör av dig till juridik@sarnmark.se för att få rådgivning och stöd genom hela processen.

Så ansöker du om personlig assistans – Steg-för-steg

  1. Samla in nödvändiga intyg.
  2. Förbered dig inför utredningsmötet. Vilka är de vanligaste frågorna? Låt oss gå igenom det inför ditt möte.
  3. Ansök skriftligen till Försäkringskassan eller kommunen beroende på hur omfattande ditt behov är. Vi hjälper till!
  4. Utredningsmöte: Handläggaren går igenom dina behov noggrant.
  5. Kommuniceringsbrev: Du får nu möjlighet att lämna synpunkter på utredningen. Låt oss göra det tillsammans!
  6. Beslut: Om du får avslag eller färre timmar än du ansökt om kan du överklaga kostnadsfritt med hjälp av våra jurister.

Hur lång tid tar det att få beslut om personlig assistans?

Från att du skickat in din ansökan tar det vanligtvis mellan 4–7 månader innan du får ett beslut. Handläggaren kontaktar dig normalt inom 1–3 veckor från ansökan för att boka ett utredningsmöte.

Ditt liv med personlig assistans

När du blir beviljad personlig assistans kan du påbörja ditt självständiga liv med stöd av dina assistenter. Det är viktigt att assistansen anpassas efter dina behov och att dialogen med både assistenter och handläggare hålls löpande för att säkerställa att allt fungerar som det ska.

Vanliga frågor om personlig assistans

  1. Hur lång tid tar ansökningsprocessen?
    Från att du skickat in din ansökan tar det cirka mellan 4–7 månader. Du blir vanligtvis kontaktad av en handläggare inom 1–3 veckor efter att ansökan skickats in.
  2. Vad händer om jag får avslag?
    Om du får avslag eller beviljas färre timmar än du ansökt om har du rätt att överklaga beslutet. Våra jurister på assistansbolaget Särnmark kan hjälpa dig att formulera en överklagan och se till att din ansökan omprövas.
  3. Kan jag få hjälp med att överklaga beslutet?
    Ja, vi hjälper dig med att överklaga felaktiga beslut och säkerställer att du får en rättvis bedömning.
  4. Vad är skillnaden mellan personlig assistans från Försäkringskassan och kommunen?
    Om dina grundläggande behov överstiger 20 timmar per vecka, ska ansökan göras till Försäkringskassan. Vid mindre omfattande behov skickas ansökan till din kommun.
  5. Vilka intyg är viktigast att ha med i min ansökan?
    De viktigaste intygen är läkarintyg, ADL-bedömning och övriga intyg som styrker dina behov. Dessa dokument hjälper handläggaren att göra en korrekt bedömning.

Behöver du hjälp med din ansökan om personlig assistans?

Våra jurister på assistansbolaget Särnmark finns här för att hjälpa dig genom hela ansökningsprocessen. Vi kan hjälpa dig med:

  • Säkerställa att rätt intyg och dokumentation används
  • Förberedelse inför utredningsmöten. Vad vill myndigheterna vanligtvis veta?
  • Överklaganden av beslut


Kontakta oss:
010-4989990
E-post: kontakt@sarnmark.se

Få hjälp med din ansökan om personlig assistans redan idag!

Den här sidan uppdaterades 2025-04-14

Våra vardagsberättelser

Våra kunder berättar

Här samlar vi historier från personer som, tack vare sin assistans, kunnat skapa det liv de själva vill leva.

Kundundersökningar hos Särnmark

Höga snitt i oberoende undersökning

Mycket nöjda kunder hos Särnmark, enligt oberoende undersökning

Vanligt förekommande frågor

Vad kan jag hjälpa till med?

Jag heter Lars och arbetar som informatör på Särnmark. Jag svarar gärna på dina frågor om personlig assistans. Skulle jag inte sitta vid datorn just nu, återkommer jag eller en av mina kollegor snart till dig.

Kontakta oss

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort. Du kan också ringa oss direkt på 010-498 99 90 eller maila till kontakt@sarnmark.se.

Söker du jobb hos oss? Besök gärna sidan för våra Lediga tjänster.

Tack!


Vi har tagit emot ditt meddelande och svarar så snart vi kan.
Någonting gick fel när formuläret skickades. Testa igen eller maila till kontakt@sarnmark.se