Att ansöka om personlig assistans kan kännas överväldigande, men genom att förstå processen och vad som krävs kan du öka dina chanser att få den hjälp du behöver. Här är de viktigaste stegen och tipsen för att komma igång. Givetvis kan ett assistansbolag med lång erfarenhet och kunniga jurister hjälpa dig och underlätta processen.
Tack vare mer än trettio års erfarenhet av personlig assistans har assistansbolaget Särnmark kunskap om vad som är viktigt att tänka på när du ska ansöka om personlig assistans. Självklart kan du höra av dig om det dyker upp frågor och funderingar.
För att vara berättigad till personlig assistans måste du:
Försäkringskassan och kommunerna kräver ofta utförlig dokumentation. Förbered genom att samla:
En viktig del i ansökan är att tydligt beskriva dina hjälpbehov i vardagen. En del vittnar om att det ibland kan kännas integritetskränkande, men det är ett krav för att du ska kunna få ett korrekt beslut.
Ansökan om personlig assistans kan göras både till kommunen och Försäkringskassan:
Du kan kontakta dessa myndigheter för att få vägledning i hur du fyller i din ansökan eller höra av dig till ett assistansbolag med lång erfarenhet av att ansöka om personlig assistans.
När din ansökan är inskickad kommer Försäkringskassan eller kommunen att göra en utredning:
Ofta genomförs utredningen i form av hembesök där du får beskriva ditt behov.
Ansökningsprocessen kan vara komplex, och det är därför bra att känna till att du har rätt till juridiskt stöd:
Handläggningstiden för en ansökan om personlig assistans kan vara lång, och beslut kan ta månader att få.
Efter att du har fått din assistans beviljad, kom ihåg att:
Dokumentera ditt stödbehov över tid genom att föra anteckningar om hur din assistans används. Detta kan vara användbart vid framtida omprövningar. Om du valt ett seriöst assistansbolag så genomförs detta som rutin.
Har du några frågor om att ansöka om personlig assistans får du gärna kontakta Särnmarks informatörer på kontakt@sarnmark.se, 010-498 99 90.
I ett nästa steg kommer våra informatörer koppla samman dig med Särnmarks jurister som hjälper dig vidare i ansökningsprocessen.
Här samlar vi historier från personer som, tack vare sin assistans, kunnat skapa det liv de själva vill leva.
Mycket nöjda kunder hos Särnmark, enligt oberoende undersökning
Rätten till personlig assistans är samma oavsett var i Sverige du bor, men kommunerna kan göra olika bedömningar av hjälpbehoven. Försäkringskassans bedömningar skiljer sig inte åt oavsett var du bor.
Personlig assistans bekostas av offentliga medel, inte av dig personligen.
Det beror helt på vilka hjälpbehov du har. Ta gärna kontakt med oss så kan vi hjälpa dig med en första bedömning och hjälpa dig med din ansökan. Tänk på att du kommer behöva till exempel läkarintyg som styrker dina hjälpbehov.
Hur du ansöker beror lite på om det gäller en ansökan till kommunen eller till Försäkringskassan. Oavsett myndighet kommer du att behöva intyg som styrker dina hjälpbehov. Vi hjälper dig gärna med ansökan.
Det går inte att svara på hur lång handläggningstid olika myndigheter har, men räkna med att det tar några månader från att ansökan är inskickad till att ett beslut har kommit.
Det beror på vilka hjälpbehov du har och vad som framgår av dina intyg. Har du behov av två assistenter samtidigt kan du beviljas dubbelassistans för de momenten.
Jag heter Lars och arbetar som informatör på Särnmark. Jag svarar gärna på dina frågor om personlig assistans. Skulle jag inte sitta vid datorn just nu, återkommer jag eller en av mina kollegor snart till dig.