Ansöka om personlig assistans

Att ansöka om personlig assistans kan kännas överväldigande, men genom att förstå processen och vad som krävs kan du öka dina chanser att få den hjälp du behöver. Här är de viktigaste stegen och tipsen för att komma igång. Givetvis kan ett assistansbolag med lång erfarenhet och kunniga jurister hjälpa dig och underlätta processen.

Ansöka om personlig assistans - Steg för steg-guide

Tack vare mer än trettio års erfarenhet av personlig assistans har assistansbolaget Särnmark kunskap om vad som är viktigt att tänka på när du ska ansöka om personlig assistans. Självklart kan du höra av dig om det dyker upp frågor och funderingar.

1. Förstå grundkraven

För att vara berättigad till personlig assistans måste du:

  • Ha en varaktig funktionsnedsättning som innebär att du behöver hjälp med grundläggande behov, till exempel andning, personlig hygien, äta och dricka, på- och avklädning eller kommunikation.
  • Tillhöra någon av de tre personkretsarna
  • Ha grundläggande behov av assistans mer än 20 timmar per vecka för att få ersättning från Försäkringskassan. Om behovet är under 20 timmar per vecka kan du istället få hjälp via kommunen.

2. Samla dokumentation och underlag

Försäkringskassan och kommunerna kräver ofta utförlig dokumentation. Förbered genom att samla:

  • Medicinska intyg och läkarutlåtanden som beskriver din funktionsnedsättning, diagnos och dina hjälpbehov.
  • Eventuella bedömningar från arbetsterapeut eller fysioterapeut som kan styrka hur din funktionsnedsättning påverkar din vardag (ADL-bedömning).
  • Andra relevanta underlag som styrker ditt behov av assistans, till exempel intyg från tidigare vårdgivare eller specialister.

3. Beskriv ditt hjälpbehov i detalj

En viktig del i ansökan är att tydligt beskriva dina hjälpbehov i vardagen. En del vittnar om att det ibland kan kännas integritetskränkande, men det är ett krav för att du ska kunna få ett korrekt beslut.

  • Specificera varje moment i dina grundläggande behov, som personlig hygien, påklädning, att äta, och kommunikation. Ange varför och hur lång tid varje moment tar.
  • Var tydlig och noggrann när du beskriver ditt stödbehov: Försäkringskassan och kommunen behöver en korrekt bild av varför du behöver assistans för att kunna fatta rätt beslut.

4. Kontakta Försäkringskassan eller kommunen

Ansökan om personlig assistans kan göras både till kommunen och Försäkringskassan:

  • Försäkringskassan ansvarar för assistansersättning om du behöver mer än 20 timmar i veckan för grundläggande behov.
  • Kommunen kan bevilja assistans om ditt behov är under 20 timmar i veckan eller om Försäkringskassan nekar ansökan.

Du kan kontakta dessa myndigheter för att få vägledning i hur du fyller i din ansökan eller höra av dig till ett assistansbolag med lång erfarenhet av att ansöka om personlig assistans.

5. Förbered dig för att delta i utredningen

När din ansökan är inskickad kommer Försäkringskassan eller kommunen att göra en utredning:

  • Förbered dig på att svara på detaljerade frågor om hur din vardag ser ut och hur din funktionsnedsättning påverkar ditt dagliga liv.
  • Var tydlig med ditt hjälpbehov och beskriv realistiskt hur du fungerar utan assistans.

Ofta genomförs utredningen i form av hembesök där du får beskriva ditt behov.

6. Tänk på att du har rätt till juridiskt stöd

Ansökningsprocessen kan vara komplex, och det är därför bra att känna till att du har rätt till juridiskt stöd:

  • Kontakta en jurist eller ett assistansbolag med erfarenhet av att ansöka om personlig assistans. Välj ett assistansbolag med kunniga jurister som kan erbjuda hjälp att fylla i och följa upp ansökan kostnadsfritt.
  • Om du får ett avslag från Försäkringskassan eller kommunen har du rätt att överklaga beslutet, och assistansbolagets jurister kan hjälpa dig genom överklagandeprocessen.

7. Var förberedd på väntetid

Handläggningstiden för en ansökan om personlig assistans kan vara lång, och beslut kan ta månader att få.

  • Se till att ha den hjälp och det stöd du behöver under tiden om du inte har assistans sedan tidigare. Många kommuner kan ge tillfällig hjälp i väntan på beslut.
  • Håll kontakten med handläggaren och be om uppdateringar under processens gång.

8. Omprövning och uppföljning

Efter att du har fått din assistans beviljad, kom ihåg att:

  • Försäkringskassan och kommunen genomför regelbundna omprövningar för att säkerställa att dina behov fortfarande är desamma. Ha alltid en dialog med ditt assistansbolag om ditt hjälpbehov. Var beredd på att ditt hjälpbehov kan behöva styrkas på nytt. 

Dokumentera ditt stödbehov över tid genom att föra anteckningar om hur din assistans används. Detta kan vara användbart vid framtida omprövningar. Om du valt ett seriöst assistansbolag så genomförs detta som rutin.

Har du några frågor om att ansöka om personlig assistans får du gärna kontakta Särnmarks informatörer på kontakt@sarnmark.se, 010-498 99 90.

I ett nästa steg kommer våra informatörer koppla samman dig med Särnmarks jurister som hjälper dig vidare i ansökningsprocessen.

Våra vardagsberättelser

Våra kunder berättar

Här samlar vi historier från personer som, tack vare sin assistans, kunnat skapa det liv de själva vill leva.

Kundundersökningar hos Särnmark

Höga snitt i oberoende undersökning

Mycket nöjda kunder hos Särnmark, enligt oberoende undersökning

Vanligt förekommande frågor

Vad kan jag hjälpa till med?

Jag heter Lars och arbetar som informatör på Särnmark. Jag svarar gärna på dina frågor om personlig assistans. Skulle jag inte sitta vid datorn just nu, återkommer jag eller en av mina kollegor snart till dig.

Kontakta oss

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort. Du kan också ringa oss direkt på 010-498 99 90 eller maila till kontakt@sarnmark.se.

Söker du jobb hos oss? Besök gärna sidan för våra Lediga tjänster.

Tack!


Vi har tagit emot ditt meddelande och svarar så snart vi kan.
Någonting gick fel när formuläret skickades. Testa igen eller maila till kontakt@sarnmark.se