I Sverige har ca 13 500 personer ett beslut om personlig assistans från Försäkringskassan. Samtidigt är det omkring 900 assistansbolag som erbjuder tjänsten. I den djungeln kan det vara svårt att hitta ett seriöst assistansbolag som erbjuder personlig assistans av hög kvalitet. Tack vare över trettio års erfarenhet av personlig assistans har vi samlat tips på sådant som är viktigt att tänka på när du väljer assistansbolag. Lycka till!
Att välja rätt assistansbolag är avgörande för att säkerställa att din personliga assistans motsvarar de behov och önskemål du har. Här finner du några viktiga aspekter att överväga i din beslutsprocess. Självklart kan du ringa eller mejla om du vill bolla din unika situation med våra erfarna medarbetare.
Säkerställ att anordnaren har giltigt tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) att bedriva personlig assistans. Lång erfarenhet inom personlig assistans kan också vara en indikation på kvalitet och stabilitet.
Det är viktigt att du har möjlighet att påverka hur din assistans utformas, så att du har möjlighet att leva ditt liv som du vill.
Granska avtalet noggrant för att förstå ansvarsfördelningen mellan dig och anordnaren. Det ska även tydligt framgå vad kostnaden kommer bli och vad den består av. Tydliga avtal minskar risken för missförstånd och säkerställer att båda parter är överens om villkoren. Det sätter förväntningarna på varandra och är en nyckel till att du är nöjd med ditt val av assistansbolag länge.
Ett assistansbolag bör erbjuda full insyn i hur assistansersättningen används. Detta inkluderar redovisning av kostnader för löner, administration och andra utgifter kopplade till din assistans. Om service-avgiften är väldigt låg är det i regel för bra för att vara sant. Det kan vara en indikation på att anordnaren inte erbjuder den kvalitet som ett seriöst och stabilt assistansbolag har samt att det finns “dolda” tillkommande avgifter.
Ta reda på hur anordnaren rekryterar och utbildar sina personliga assistenter. Kontinuerlig utbildning och stöd till assistenterna bidrar till högre kvalitet i assistansen. Assistenterna är viktiga och bör omfattas av kollektivavtal och rimliga anställningsvillkor. Motiverade och nöjda personliga assistenter jobbar genomsnittligen längre, vilket alla vinner på.
Fråga hur assistansbolaget arbetar med kvalitetssäkring av din personliga assistans och hur arbetet med assistenternas arbetsmiljö ser ut. Om anordnaren har genomfört kvalitetsdeklarationer eller innehar certifieringar är det ett tecken på ett systematiskt kvalitetsarbete. Det är viktigt för att du ska få bästa möjliga personliga assistans.
Be om referenser från nuvarande eller tidigare kunder för att få en bild av hur anordnaren fungerar i praktiken. Omdömen kan ge värdefull insikt i assistansbolagets styrkor och eventuella svagheter.
En anordnare med lokal närvaro kan erbjuda bättre stöd och snabbare respons vid behov. Kontrollera om assistansbolaget har kontor eller representanter i ditt närområde.
Personlig assistans kan innebära juridiska frågor, exempelvis vid ansökningar eller överklaganden. Ett assistansbolag som erbjuder juridiskt stöd kan underlätta dessa processer för dig. Dubbelkolla gärna att assistansbolaget har egna jurister anställda och att de vid behov hjälper kunderna kostnadsfritt.
Ta reda på vilka uppsägningsvillkor som gäller om du skulle vilja byta anordnare i framtiden. Du kanske inte ser det som särskilt troligt just nu, men flexibla villkor kan vara en fördel om dina behov förändras.
De flesta tycker att det viktigaste är att deras personliga assistans är krångelfri så att de kan lägga tid och energi på sådant i livet som de gillar att göra. Men många tycker också att det är viktigt vilka syften som driver assistansanordnaren. Ett värderingsdrivet assistansbolag lägger ofta större vikt vid kvalitet och långsiktigt engagemang i assistansen. Ett riskkapitalägt assistansbolag riskerar att prioritera sin egen vinst framför kvalitet och omsorg.
Genom att noggrant utvärdera aspekterna i tipsen ovan kan du göra ett informerat val och välja det assistansbolag som passar dina unika behov och förutsättningar bäst. Lycka till!
Om du funderar på om Särnmark är ett assistansbolag som passar dig bra får du gärna höra av dig till våra informatörer på kontakt@sarnmark.se eller 010-498 99 90
Här samlar vi historier från personer som, tack vare sin assistans, kunnat skapa det liv de själva vill leva.
Mycket nöjda kunder hos Särnmark, enligt oberoende undersökning
Varje år har vi sommar- och julfester. Många kunder passar då på att ta med alla sina assistenter. Under året bjuder vi även in till intressanta föreläsningar, utbildningar och temadagar där du också kan träffa många av våra andra kunder.
Absolut. Som anhörig till en person som får personlig assistans via Särnmark har du möjlighet att prata med någon från din anhörigas team. Via dem, eller något av våra kontor, så brukar det även gå att få kontakt med andra anhöriga i samma situation som du. Varje år har vi även sommar- och julfester då många kunder väljer att bjuda med anhöriga. Våra föreläsningar, utbildningar och temadagar är också bra tillfällen att träffas.
Hur du ansöker beror lite på om det gäller en ansökan till kommunen eller till Försäkringskassan. Oavsett myndighet kommer du att behöva intyg som styrker dina hjälpbehov. Vi hjälper dig gärna med ansökan.
Ja. Beroende på vilken kundmodell du har hos Särnmark kan vi sköta din rekrytering av personliga assistenter helt eller delvis. Vi lyssnar självklart på dina önskemål och anpassar rekryteringsannonserna där specifika språkkunskaper kan vara ett av kriterierna.
Ja och nej. Om din dotter är under 18 år så har du full rätt att påverka vilka personer som anställs. Om din dotter är myndig, det vill säga över 18 år, ligger beslutet ytterst hos henne. Däremot rekommenderar vi att du och din dotter diskuterar vilka personer som ska anställas, exempelvis tillsammans med er kundansvarig.
Rätten till personlig assistans är samma oavsett var i Sverige du bor, men kommunerna kan göra olika bedömningar av hjälpbehoven. Försäkringskassans bedömningar skiljer sig inte åt oavsett var du bor.
Jag heter Lars och arbetar som informatör på Särnmark. Jag svarar gärna på dina frågor om personlig assistans. Skulle jag inte sitta vid datorn just nu, återkommer jag eller en av mina kollegor snart till dig.