Välja assistansbolag

I Sverige har ca 13 500 personer ett beslut om personlig assistans från Försäkringskassan. Samtidigt är det omkring 900 assistansbolag som erbjuder tjänsten. I den djungeln kan det vara svårt att hitta ett seriöst assistansbolag som erbjuder personlig assistans av hög kvalitet. Tack vare över trettio års erfarenhet av personlig assistans har vi samlat tips på sådant som är viktigt att tänka på när du väljer assistansbolag. Lycka till!

Så väljer du assistansbolag - 10 tips

Att välja rätt assistansbolag är avgörande för att säkerställa att din personliga assistans motsvarar de behov och önskemål du har. Här finner du några viktiga aspekter att överväga i din beslutsprocess. Självklart kan du ringa eller mejla om du vill bolla din unika situation med våra erfarna medarbetare.

1. Tillstånd och erfarenhet

Säkerställ att anordnaren har giltigt tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) att bedriva personlig assistans. Lång erfarenhet inom personlig assistans kan också vara en indikation på kvalitet och stabilitet.

2. Självbestämmande och inflytande

Det är viktigt att du har möjlighet att påverka hur din assistans utformas, så att du har möjlighet att leva ditt liv som du vill.

3. Avtal och transparens

Granska avtalet noggrant för att förstå ansvarsfördelningen mellan dig och anordnaren. Det ska även tydligt framgå vad kostnaden kommer bli och vad den består av. Tydliga avtal minskar risken för missförstånd och säkerställer att båda parter är överens om villkoren. Det sätter förväntningarna på varandra och är en nyckel till att du är nöjd med ditt val av assistansbolag länge.

4. Ekonomisk insyn

Ett assistansbolag bör erbjuda full insyn i hur assistansersättningen används. Detta inkluderar redovisning av kostnader för löner, administration och andra utgifter kopplade till din assistans. Om service-avgiften är väldigt låg är det i regel för bra för att vara sant. Det kan vara en indikation på att anordnaren inte erbjuder den kvalitet som ett seriöst och stabilt assistansbolag har samt att det finns “dolda” tillkommande avgifter.

5. Personal och rekrytering

Ta reda på hur anordnaren rekryterar och utbildar sina personliga assistenter. Kontinuerlig utbildning och stöd till assistenterna bidrar till högre kvalitet i assistansen. Assistenterna är viktiga och bör omfattas av kollektivavtal och rimliga anställningsvillkor. Motiverade och nöjda personliga assistenter jobbar genomsnittligen längre, vilket alla vinner på.

6. Kvalitetsarbete och certifieringar

Fråga hur assistansbolaget arbetar med kvalitetssäkring av din personliga assistans och hur arbetet med assistenternas arbetsmiljö ser ut. Om anordnaren har genomfört kvalitetsdeklarationer eller innehar certifieringar är det ett tecken på ett systematiskt kvalitetsarbete. Det är viktigt för att du ska få bästa möjliga personliga assistans.

7. Referenser och omdömen

Be om referenser från nuvarande eller tidigare kunder för att få en bild av hur anordnaren fungerar i praktiken. Omdömen kan ge värdefull insikt i assistansbolagets styrkor och eventuella svagheter.

8. Geografisk närvaro

En anordnare med lokal närvaro kan erbjuda bättre stöd och snabbare respons vid behov. Kontrollera om assistansbolaget har kontor eller representanter i ditt närområde.

9. Juridiskt stöd

Personlig assistans kan innebära juridiska frågor, exempelvis vid ansökningar eller överklaganden. Ett assistansbolag som erbjuder juridiskt stöd kan underlätta dessa processer för dig. Dubbelkolla gärna att assistansbolaget har egna jurister anställda och att de vid behov hjälper kunderna kostnadsfritt.

10. Uppsägningstid och flexibilitet

Ta reda på vilka uppsägningsvillkor som gäller om du skulle vilja byta anordnare i framtiden. Du kanske inte ser det som särskilt troligt just nu, men flexibla villkor kan vara en fördel om dina behov förändras. 

Bonus-tips:

De flesta tycker att det viktigaste är att deras personliga assistans är krångelfri så att de kan lägga tid och energi på sådant i livet som de gillar att göra. Men många tycker också att det är viktigt vilka syften som driver assistansanordnaren. Ett värderingsdrivet assistansbolag lägger ofta större vikt vid kvalitet och långsiktigt engagemang i assistansen. Ett riskkapitalägt assistansbolag riskerar att prioritera sin egen vinst framför kvalitet och omsorg.

Genom att noggrant utvärdera aspekterna i tipsen ovan kan du göra ett informerat val och välja det assistansbolag som passar dina unika behov och förutsättningar bäst. Lycka till!

Om du funderar på om Särnmark är ett assistansbolag som passar dig bra får du gärna höra av dig till våra informatörer på kontakt@sarnmark.se eller 010-498 99 90.

Våra vardagsberättelser

Våra kunder berättar

Här samlar vi historier från personer som, tack vare sin assistans, kunnat skapa det liv de själva vill leva.

Kundundersökningar hos Särnmark

Höga snitt i oberoende undersökning

Mycket nöjda kunder hos Särnmark, enligt oberoende undersökning

Vanligt förekommande frågor

Vad kan jag hjälpa till med?

Jag heter Lars och arbetar som informatör på Särnmark. Jag svarar gärna på dina frågor om personlig assistans. Skulle jag inte sitta vid datorn just nu, återkommer jag eller en av mina kollegor snart till dig.

Kontakta oss

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort. Du kan också ringa oss direkt på 010-498 99 90 eller maila till kontakt@sarnmark.se.

Söker du jobb hos oss? Besök gärna sidan för våra Lediga tjänster.

Tack!


Vi har tagit emot ditt meddelande och svarar så snart vi kan.
Någonting gick fel när formuläret skickades. Testa igen eller maila till kontakt@sarnmark.se