person som balanserar på rullstolens hjul

Balansen mellan regelverk och integritet inom personlig assistans

Säker och hållbar personlig assistans kräver både tydliga rutiner och respekt för individens frihet. Läs om vikten av grundschema, genomförandeplan och hur vi på Särnmark skapar trygghet för våra kunder

Som assistansbolag har vi ett dubbelt ansvar: att strikt följa lagar och regler för att säkerställa att assistansen överensstämmer med varje kunds beviljade beslut, samtidigt som vi måste visa djup respekt för de assistansberättigades personliga integritet. Denna balansakt är inte alltid enkel sett till intentionerna med LSS och Särnmarks vision om ett liv på lika villkor, oavsett om du har en funktionsnedsättning eller inte. Men det är i dagsläget avgörande för att skapa trygghet och långsiktighet i assistansen.

Varför ett grundschema och en genomförandeplan är avgörande

Ett av de viktigaste verktygen för att säkerställa att assistansen följer beviljade beslut är att ha ett tydligt och korrekt grundschema. Grundschemat specificerar när assistansen ska utföras och hur många timmar som är beviljade per dygn eller vecka. Detta är inte bara en praktisk planeringsfråga – det är en juridisk nödvändighet. Det är också fundamentalt att ha en genomförandeplan. Den skall fungera som en arbetsbeskrivning för de personliga assistenterna och säkerställa att den assistansberättigades behov stämmer överens med det beslut om assistans som hen har. 

Försäkringskassan och kommuner kräver att assistansen utförs enligt det beslut som ligger till grund för beviljade timmar. Ett korrekt schema och en genomförandeplan minskar risken för avvikelser, där assistanstimmar används på fel sätt eller till moment som inte beviljats enligt beslut. Vid kontroll eller omprövning kan avsaknad av ett välplanerat grundschema leda till återkrav av utbetald assistansersättning.

Riskerna med att inte ha ett tydligt grundschema och en genomförandeplan

Om assistansen inte bedrivs i enlighet med beslutet kan den assistansberättigade i värsta fall få sin assistansersättning indragen. Under 2023 ledde 92 procent av Försäkringskassans omprövningar till att assistansersättningen sänktes eller drogs in helt (Källa: Heja Olika).

Vid granskningar har det också framkommit att återkrav inom personlig assistans uppgick till cirka 492 miljoner kronor under 2022 (Källa: Heja Olika). Detta är en enorm ekonomisk risk, inte minst för den enskilde som riskerar att få ett återkrav retroaktivt riktat gentemot sig själv. 

Vår roll som assistansanordnare

Som assistansbolag vill vi ta vårt ansvar, som kund ska man känna sig trygg i att Särnmark har koll på beslut, lagar och regelverk. Vi är samtidigt medvetna om att detaljerad schemaläggning och genomförandeplan kan uppfattas som ett intrång i våra kunders frihet och självbestämmande. Men för att kunna garantera att assistansen är hållbar på lång sikt är detta en nödvändighet. Vår erfarenhet är att det är oerhört viktigt med lyhördhet och samarbete för att skapa flexibla men korrekta grundscheman och genomförandeplaner som både uppfyller regelverkets krav och tar hänsyn till individuella önskemål. 

Vi vill gärna höra din åsikt

Som kund på Särnmark är du välkommen på våra kundforum där vi diskuterar frågor som berör den personliga assistansen. Inte minst i de frågor där det inte alltid finns ett rätt och ett fel är det väldigt viktigt för oss att få så många perspektiv som möjligt. Självklart är du också välkommen att diskutera frågan med din KA, våra jurister, eller Särnmarks verksamhetschef Stefan Jangenheim.

Andra aktuella händelser