Hej alla!

Nathalie här. Visst borde klassiska svenska smaker vara tillgängliga även för oss som har personlig assistans och rullar fram i rullstol? En vacker, varm höstdag bestämde jag mig därför för att besöka anrika restaurang Kvarnen i Stockholm och testa om tillgänglighet är en del av deras framgångsrecept.

Hur tar man sig till Kvarnen?

Om du reser från T-Centralen är det lätt att ta sig till Kvarnen. Byt till den gröna linjen och kliv av på Medborgarplatsens tunnelbanestation. Därifrån är det en kort promenad, ca 660 meter, till restaurangen. Själva läget är väldigt centralt och enkelt att nå via kollektivtrafiken. Har du exempelvis permobil behöver du kontakta SL för support med ramp vid av och påstigning, vilket funkar men det kräver planering och får därför ses som lite krångligt.
Läs mer om tillgänglighet i Stockholms lokaltrafik här

Tillgängligheten vid ingången

Tyvärr började min upplevelse med en viss utmaning. Vid huvudingången finns det trappsteg, vilket gör det svårt att komma in utan hjälp. Jag fick använda min personliga assistent för att få  hjälp att ta mig upp. Efter att ha pratat med personalen fick jag veta att det faktiskt finns en ramp som kan sättas upp, om man meddelar dem i förväg. Så om du planerar ett besök rekommenderar jag att ringa i förväg och försäkra dig om att rampen är redo när du anländer.

Restaurang Kvarnen, Stockholm

Stämningsfull interiör med traditionell charm

När jag väl kom in möttes jag av en mysig och traditionell atmosfär. Kvarnen har en inredning som påminner om en gammaldags krog, vilket ger en speciell känsla av stockholmshistoria. Det är en plats som lockar många äldre gäster, och det är lätt att förstå varför – atmosfären är inbjudande och varm.

Maten – ett plus för vegetarianer

Jag uppskattade att Kvarnen även erbjuder vegetariska alternativ på menyn, vilket inte är en självklarhet på alla traditionella restauranger. Det är en stor fördel om man har specifika kostbehov och jag kände mig verkligen välkommen.

Toaletter och tillgänglighet inomhus

Här kommer vi till en av de större utmaningarna. Toalett-faciliteterna är inte särskilt tillgängliga för rullstolsburna på grund av både trappor och ramper. Det är en besvikelse att det inte finns bättre lösningar. Det största problemet var att man som rullstolsburen måste ta sig in via köksingången om man ska använda rampen, vilket kändes lite omständligt och mindre värdigt.

Avslutning och några tips

Efter en trevlig måltid och drygt en timmes besök bad jag personalen att sätta upp rampen igen för att jag skulle kunna ta mig ut. De var väldigt tillmötesgående och snabba med att ordna det, vilket jag verkligen uppskattade.

Sammanfattning

Kvarnen är en traditionell och charmig restaurang med en härlig atmosfär och bra matutbud. Men när det gäller tillgänglighet finns det en del att önska. Huvudentrén är inte utan förvarning anpassad för rullstolsburna och toalett-faciliteterna är inte helt tillfredsställande. Om du planerar ett besök rekommenderar jag att ringa i förväg och informera om dina behov så att personalen kan förbereda rampen.

Trots utmaningarna är Kvarnen en plats jag ändå är glad att ha besökt – ibland är det värt att ta sig an utmaningarna för att få uppleva ett smakrikt stycke stockholmshistoria.

Hoppas min rapport hjälper dig att planera ditt nästa restaurangbesök!

/Nathalie

Vill du tillgänglighetstesta exempelvis en sevärdhet, ett museum eller en restaurang i det område där du bor?
Hör i så fall gärna av dig till
kommunikation@sarnmark.se.

Andra aktuella händelser