Efter att ha insjuknat i den kroniska sjukdomen MSA förändrades Annikas liv drastiskt. Från ett aktivt liv med jobb och många resor till en vardag där hon blev beroende av hjälp. Här berättar hon om sin väg till att få personlig assistans – och hur stor skillnad det gjort för henne.
Kan du berätta lite om din sjukdom och hur ditt behov av hjälp förändrades?
– Jag blev sjuk ganska nyligen, när jag var 64 år. Min diagnos är MSA, en kronisk och progressiv neurosjukdom. Jag försämrades snabbt, och mitt behov av hjälp ökade i takt med det.
Hur såg din situation ut innan du fick assistans?
– Jag hade hemtjänst, men det fungerade inte så bra. De kom mest för att lämna lite mat. Jag kunde inte duscha när jag ville eller få den hjälp jag faktiskt behövde. Det var en jättestor skillnad mot hur livet funkar med personlig assistans.
Hur kom du i kontakt med assistansbolaget Särnmark?
– Det var via neuroteamet som jag först fick höra att jag kunde vara en kandidat för personlig assistans. Min man började också leta efter assistansanordnare, han pratade med alla vi känner och så googlade han. Särnmark verkade bra!
Hur gick ansökningsprocessen till?
– Först sökte vi assistans via Försäkringskassan på egen hand. Vi blev intervjuade och bedömda utifrån deras kriterier. Då kom vi inte upp i tillräckligt antal timmar för att få assistans beviljad. När vi senare fick kontakt med en jurist på Särnmark så hjälpte hon oss att räkna på mitt faktiska hjälpbehov och ansöka igen. Den här gången var allt rätt och riktigt och ansökan blev godkänd.
Vad betyder den personliga assistansen för dig?
– Det var helt fantastiskt att få assistans. Det hade inte gått utan personlig assistans. Från att ha haft minimal hjälp med hemtjänst har jag nu dygnet runt-assistans.
Hur såg ditt liv ut innan du blev sjuk?
– Jag jobbade som handläggare på en myndighet, reste mycket, vi var ofta på vårt landställe i skärgården. Vi hade precis fått barnbarn, det var fullt ös.
Har du några planer för framtiden?
– Tack vare min personliga assistans hoppas vi kunna åka tillbaka till skärgården i sommar.
Sara Ljunggren är jurist på assistansbolaget Särnmark och var den som hjälpe Annika att få sitt beslut om personlig assistans,
– Det känns alltid fint att hjälpa någon få de insatser de faktiskt har rätt till och man blir såklart ännu gladare när man får höra att det har resulterat i att livet nu fungerar bättre. Jag skulle alltid rekommendera att ta hjälp av ett juridiskt ombud med expertkunskaper inom området när det rör sådant som påverkar den dagliga livsföringen i stor grad. Både som ett stöd och för att se till så att det blir rätt från början.
Om du har frågor om att ansöka om personlig assistans för första gången eller ansöka om fler timmar erbjuder Särnmark kostnadsfri hjälp för nya och befintliga kunder.